søndag 27. januar 2008

Hvorfor tror du denne reklamefilmen vant "Gullfisken"?

Skriv gjerne hva du tenker i kommentarfeltet nedenfor?

tirsdag 22. januar 2008

Blogging i 2. termin

Vi legger noe om på bloggingen når det gjelder 2. termin. Jeg vil gi dere konkrete bloggeoppgaver, disse vil du finne på periodeplanen. Om noen i bloggen vil skrive mer enn det obligatoriske, er opp til dere.

tirsdag 8. januar 2008

Scrapbook

Jeg anbefaler Scrapbook - se videoen om hvorfor. Scrapbook krever Firefox

mandag 7. januar 2008

Å bli bedre i norsk

Tips til hvordan du kan bli bedre i norsk

Det er dessverre ingen enkel oppskrift som vil hjelpe deg til å forbedre norskkarakteren. Men du skal få noen tips som du kan ta med deg i det videre arbeidet.

Tid x anstrengelse = læring

I de fleste fag må du anstrenge deg over tid for å se lære. Skal du lære tysk, fransk eller spansk må du lære deg gloser. Lærer du fem nye gloser hver skoledag, vil du for hvert år lære deg i underkant av 1000 nye ord. Dette illustrerer poenget med at du må anstrenge deg over tid, skippertak kan hjelpe litt - i noen sammenhenger - men jevnt over er det anstrengelse over tid som gir reell læring. Skal du oppnå gode resultater som idrettsutøver, må du kanskje bruke 15-20 timer i trening hver uke. Det er noe tilsvarende når det gjelder skolefag, de krever konsentrert arbeide over lang tid.

Konsentrert oppmerksomhet

Du har 30 skoletimer a 45 minutter i uka i underkant av 38 uker. Hvor konsentrert er du? Noen klarer seg med relativt lite arbeid fordi de er ekstremt konsentrerte når de er på skolen. Mange elever bruker mye tid på å drømme seg vekk, oppdatere facebook'en osv. osv. Det er ikke nok å være fysisk tilstede. Klarer du å engasjere deg, finne måter å koble det nye du lærer med det du kan fra før, er det en kjempefordel.
Les! Les! Les! - dette kommer du ikke utenom. Les mer enn det du må lese. Ofte er leksen du får, et minimum. Setter du deg inn i et emne, bruk Google og finn nettsteder som supplerer læreboka.
Hvordan utnytter du tida? Har du bok og pc klar når vi skal begynne? Klarer du å holde koken i 90 minutter?

Lærebøker/nettsider osv.

Læremidlene er bare en hjelp til å nå et læringsmål. De er ikke målet. Legger læreren ut lenker til nettsteder, er det fordi de enten supplerer læreboka eller kanskje gir en bedre framstilling enn det læreboka gjør.

Skriftlige arbeider

Ortografi/rettskriving. Har du mange rettskrivingsfeil (selv med tekstbehandlerens elektroniske ordliste), vil dette trekke den skriftlige karakteren ned. Hvilke feil går igjen? Enkel/dobbel konsonant? Blander du nynorsk/bokmål/dialekt? Det er du som må systematisere det du får til og det du ikke får til.

Formverk/bøying av verb og substantiv på nynorsk
Er det spesielt når du skriver nynorsk at du skriver mye feil? Hvilke feil går igjen. På sprakrad.no finner du en mengde øvelser du kan gjøre for å forbedre nynorsken din. Anstrengelse over tid gir resultater. Det er litt synd hvis innholdet ditt er til 4 eller bedre, hvis du bøyer verb og substantiv i hytt og pine....
Tips: du finner en god oversikt over det nynorske formverket på Språkrådets sider.


Disposisjon og oppbygging av stil
Skriver du en resonnerende oppgave, anbefaler jeg sterkt at du bruker femavsnitts-metoden (ok, noen ganger kan det forsvares å bruke seks avsnitt).

Skriv! Skriv! Skriv!
En tekst blir bedre ved bearbeiding og omskriving. Les avsnittene høyt for deg selv. Er det klart? Er det presist? Får jeg frem poengene mine? Hvorfor er det slik at de fleste elevene leverer lenge før de må? Bruk bloggen til refleksjon. Det nye du lærer, må "kobles" til det du vet fra før. Jo mer du skriver, jo bedre. Kommenter hverandres norskblogger. Dette er en effektiv måte å bearbeide faglig stoff på.

Karakterer


Her er karakterstatistikk for hele landet. Statistikken bygger på resultatene for 3. klasse våren 2006.